تدریس ریاضی برتر با کیفیت عالی

۴۰ مطلب در دی ۱۳۹۴ ثبت شده است

آزمون جدید

آزمون جدید  


این هفته جمعه آزمون داریم. خوب بخوانید تا نمره بگیرید و نامتان جزو نفرات برتر باشد.


کسانی که سوالات امتیازی حل کنند 0.25 تا 0.5 اضافه میشود !


سوالات امتیازی تاثیر دارد 

  آزمون برای کسانی که ثبت نام نکرده اند رایگان است !

     اگر میخواهید در آزمون شرکت کنید با ما تماس بگیرید تا برایتان سوال طرح کنیم ( برای کسانی که ثبت نام نکرده اند)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
alireza hashem

اشکال ه

     شخصیت شناسی با اشکال هندسی

کدام یک از اشکال هندسی را بیشتر می پسندید؟

مربع ، دایره ، مستطیل ، مثلث و منحنی.

خیلی سریع و بدون این که زیاد به مغزتان فشار آورید ، شکلی را انتخاب کنید که بیش تر از همه می پسندید.
این فهرست به شما کمک می کند تا خود را بیشتر بشناسید و هم چنین برای انتخاب شغل مناسب روحیه تان راهنمای خوبی خواهد بود.

مربع:
افرادی که شکل مربع را انتخاب می کنند ، کسانی هستند
که در یک محیط ثابت ، بیشتر احساس آرامش می کنند.
این افراد منطقی هستند و روش کارشان ، بسیار واضح است .
این افارد محافظه کار ، پیرو نظم و قانون، وظیفه شناس و متعهد هستند
و کاری را که به عهده ی آنان است ، با تمام سختی و تکراری
بودنش ، با حوصله انجام می دهند.



دایره : 
افرادی اجتماعی و خوش صحبت هستند. هیچ خشونتی در
باطن آنان نیست و امور را به وسیله ی صحبت کردن پیرامون
آن ، تحت کنترل خود در می آورند. اولین اولویت ها در زندگی
شان ، ارتباط های آنان می باشد و اگر کاری به آنان واگذار شود ،
آن قدر راجع به آن ، بحث می کنند تا به هماهنگی لازم برسند.




مستطیل:
افرادی اصول گرا هستند. اگر وظیفه ای را به آنان بدهند ، اول آن را
به خوبی سازماندهی کرده تا مطمئن شوند که به طور اصولی ، قابل
اجراست . با علاقه ای که به نظم و ترتیب دارند ، سعی می کنند همیشه
با سازماندهی دقیق ، کار ها را پیش ببرند و همین باعث می شود تا همیشه
راه های مناسبی را انتخاب کنند.




مثلث:
افرادی هدف گرا هستند . قبل از هر کاری ، برنامه ریزی می کنند
و به طرح مو ضوع ها و بر نامه های بزرگ و بلند مدت تمایل
دارند؛ اما گاهی جزییات را فراموش می کنند . اگر کاری بر عهده ی
آنان گذاشته شود ، ابتدا هدفی را مشخص کرده و سپس با برنامه ریزی ،
کار را آغاز می کنند.



منحنی:
افرادی بسیار خلاق هستند و اغلب ؛ کار های تازه و متفاوتی نسبت به
دیگران ارائه می دهند . نظم و ترتیب برای شان کسل کننده است. اگر
کاری را به عهده ی آنان بگذارند ؛ خط مشی مشخصی دارند و می توانند
کار ها را بطور منطقی و اصولی انجام دهند ، اما ممکن است از خلاقیت
ذهن شان ، کم شود.


نکته:
اگر منحنی و دایره را با هم می پسندید ، به این معناست که شما فردی
خلاق و برون گرا هستید . این گونه افراد به موقعیت های جدید دست
می یابند ؛ اما چندان اصول گرا و قابل اعتماد نیستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
alireza hashem

پیتزا


                   رابطه پیتزا و ریاضیات

 کشف یک فرمول ریاضی برای تهیه خوش طعم ترین پیتزا !!!



استاد ریاضی دانشگاه شفیلد با انجام محاسبات دقیق، مدعی ارائه فرمولی برای تهیه با کیفیت ترین و خوش طعم ترین پیتزا شده است.

به گزارش ایسنا، تحقیقات دکتر یوگینا چنگ، استاد ریاضی دانشگاه شفیلد نشان می دهد، حتی اگر نسبت خمیر و چاشنی به دقت کنترل شود، با تغییر اندازه پیتزا، طعم آن نیز تغییر می کند و پیتزاهای کوچک تر در مقایسه با پیتزاهای بزرگتر به طور معمول از چاشنی بیشتری در هر تکه برخوردار هستند.

بنابراین ضخامت پایه خمیر به تنهایی در کیفیت پیتزا موثر نیست و تعادل بین خمیر و چاشنی در هر تکه، تعیین کننده کیفیت و خوش طعم بودن پیتزاست.

در فرمول ارائه شده توسط این محقق، d به عنوان حجم ثابت خمیر و t به عنوان حجم ثابت چاشنی و r شعاع پیتزا در نظر گرفته شده است.

در شرایط نسبی هر گاز از یک پیتزای 11 اینچی ( 28 سانتیمتری) دارای 10 درصد چاشنی بیشتر از هر گاز از یک پیتزای 14 اینچی (35.5 سانتیمتری) است.

این فرمول نشان می دهد پیتزاهای کوچک تر در هر گاز از چاشنی بیشتری برخوردار هستند که در پخت های خانگی باعث رطوبت بیش از حد زیر خمیر می شود.

در فرمول دیگر، آلفا تقسیم بر شعاع پیتزا اندازه لایه رویی برای پیتزا در قطرهای مختلف را نشان می دهد. اندازه لایه رویی متناسب با ضخامت پیتزاست، یعنی پیتزای بزرگتر دارای خمیر نازک تر و لایه رویی کوچک تر است.

این مطالعه به سفارش یک رستوران زنجیره ای انجام شد که علت محبوب بودن پیتزای 14 اینچی با خمیر نازک تر را در مقایسه با پیتزای 11 اینچی جویا شده بود.

تحقیقات نشان داد که پیتزای 14 اینچی درست مانند پیتزای 11 اینچی و با نسبت های مساوی مواد پخته می شود اما چاشنی آن در سطح بزرگتری پخش شده و تا لبه پیتزا کشیده و باعث طعم بهتر آن می شود.


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
alireza hashem

پاسکال


    زندگینامه بلز پاسکال ریاضیدان و فیزیکدان فرانسوی




زندگینامه بلز پاسکال,بیوگرافی بلز پاسکال,بلز پاسکال ریاضیدان و فیزیکدان فرانسوی

زندگینامه بلز پاسکال ریاضیدان و فیزیکدان فرانسوی

زادروز :  ۱۹ ژوئن ۱۶۲۳ - کلرمون فران فرانسه
درگذشت : ۱۹ اوت ۱۶۶۲(٣٩ سال) - پاریس، فرانسه
پیشه : ریاضیات،فیزیک،فلسفه،شناخت‌شناسی

 

«پاسکال» در  19 ژوئن 1623، در ناحیه (Auvergn) فرانسه متولد شد و در سن سه سالگی، مادر خود «آنتونیت بگن» را از دست داد. پدرش «اتین پاسکال» قاضی بود و به علوم و ریاضی علاقه داشت. در سال 1631، اتین به همراه فرزندانش به پاریس نقل مکان کرد و با توجه به نبوغ فوق‌العاده پسرش، تصمیم به آموزش وی گرفت. شاید مکالمه های همیشگی پدر با دانشمندان برجسته علوم هندسه در پاریس از جمله «رابروال»، «مرسن»، «دسارگوس»، «میدورگ»، «گاسندی» و «دسکارتس»، دلیل تمایل پاسکال به این علوم بوده است.

 

بلز پاسکال در سن یازده سالگی، رساله ای کوتاه درباره اصوات اجسام ارتعاشی نوشت و پدرش در پاسخ به این مسئله، مطالعه ریاضیات را تا سن 15 سالگی برای وی ممنوع کرد تا بلز از مطالعه لاتین و زبان یونانی باز نماند. با وجود این، یک روز اتین متوجه شد که بلز - که در آن زمان 12 سال داشت- با تکه ای زغال بر روی دیوار اثبات کرده که مجموع زاویه های یک مثلث، برابر با دو زاویه قائمه است. از آن زمان به بعد، پاسکال اجازه مطالعه اقلیدس را داشت.


پاسکال علاقه ویژه‌ای به مطالعه کارهای Desargues داشت و به دنبال مطالعه چنین عقایدی، در سن 16 سالگی، رساله‌ای در باب مباحث مخروطیبنام (مقاله‌ای درباره مخروطی‌ها) نوشت. بخش بزرگی از این رساله از بین رفته است، ولی نتیجه مهم آن که «قضیه پاسکال» نام دارد، بر جای مانده است.


پاسکال در سن 18 سالگی برای کمک به پدرش در انجام محاسبات خود، یک ماشین‌حساب مکانیکی ساخت که قادر به محاسبه جمع و تفریق بود و «ماشین ‌حساب پاسکال» یا (Pascaline) نام گرفت. از جمله نمونه‌های اولیه این ماشین ‌حساب در موزه (Zwinger) در «درسدن» آلمان قرار دارد. اگرچه این ماشین‌حسابها مقدمه پیدایش مهندسی کامپیوتر بودند، اما از لحاظ تجاری موفقیت چندانی به دست نیاوردند. طی دهه بعدی، پاسکال طرح خود را بهبود بخشید و بیش از 50 عدد از آنها را ساخت.

 

نوآوریها در ریاضی
علاوه بر دستاوردهای دوران کودکی، پاسکال در بقیه دوران زندگیش نیز بر دانش ریاضی تأثیر گذاشت. وی در سال 1653، رساله‌ای با نام «در باب مثلثات حساب» نوشت و در آن، یک صورت جدولی راحت برای ضرایب دو جمله ای شرح داد که امروزه «مثلث پاسکال» نامیده می‌شود. دستاورد مهم پاسکال در ارتباط با فلسفه ریاضی، مربوط به اثر وی با نام «در باب مغهوم هندسه » بود که در ابتدا به عنوان مقدمه‌ای بر کتاب هندسه برای یکی از مدارس معروف به نام «پورت‌رویال» نوشته شده بود. این کار با گذشت بیش از یک قرن از مرگ پاسکال انتشار یافت.

 

زندگینامه بلز پاسکال,بیوگرافی بلز پاسکال,بلز پاسکال ریاضیدان و فیزیکدان فرانسوی

 

نوآوریها در علوم فیزیکی
مطالعات پاسکال در مورد سیالات (هیدرودینامیک و هیدروستاتیک) بر اساس اصول سیالات هیدرولیک بود. اختراعات او در این زمینه شامل فشار هیدرولیک (استفاده از فشار هیدرولیک برای افزایش نیرو) و سرنگ می باشد. در سال 1646، پاسکال از آزمایشهای «اوانجلیستا توریسلی» در ارتباط با فشارسنج آگاهی یافت. وی این آزمایشها را با لوله‌ای پر از جیوه تکرار کرد و این لوله را به صورت وارونه درون کاسه ‌ای از جیوه قرار داد. پاسکال این سؤال را مطرح کرد که چه نیرویی، بخشی از جیوه را درون لوله نگهداشته و چه چیزی، فضای بالای جیوه را در لوله پر کرده است. در آن زمان، بیشتر دانشمندان بر این باور بودند که غیر از خلاء، ماده ای نامرئی در آن فضا وجود دارد.

 

پاسکال با انجام آزمایشهای دیگری در این زمینه، در سال 1647، «تجربه های جدید از خلاء» را نوشت که در آن، قوانین اصلی در مورد میزان تأثیر فشار هوا بر مایعات مختلف عنوان شده بود. در سال 1648، پاسکال مطالعات خود را ادامه داد و در همین راستا، شوهر خواهرش یک بارومتر را به ارتفاعات بالا برد و این نکته به اثبات رسید که سطح جیوه تغییر می کند و پاسکال این آزمایش را با انتقال بارومتر به بالای برج یک کلیسا در پاریس و سپس به پایین آن تکرار کرد. این آزمایشها که سرانجام، منجر به بنیاد نهادن اساس بارومتر شد، در سراسر اروپا با استقبال مردم روبرو گردید.

 

در پاسخ به این نقدها که باید چیزی نامرئی در فضای خالی‌ای که پاسکال عنوان کرده، وجود داشته باشد و در پاسخ به «استین نوئل»، یکی از مهمترین نظریه های قرن هفده در ارتباط با روش علمی از سوی پاسکال مطرح گردید :
«برای اثبات یک فرضیه، اینکه تمامی موارد مطابق با آن باشند، کافی نیست، اما اگر تنها یک مساله خلاف آن باشد، همان یک مورد برای نقض فرضیه مورد نظر کافی است».
تاکید و پافشاری وی در مورد وجود خلاء منجر به اختلاف او با برخی از دانشمندان مطرح زمان از جمله «دسکارتس» شد.

 

تغییر مذهب
با توجه به زندگی پاسکال می توان گفت که بیماری و یانسن‌گرایی، دو دلیل عمده وی در تغییر مذهب بوده است. پاسکال از حدود سن هجده سالگی به نوعی بیماری عصبی دچار شد که وی را آزار می داد. او در سال 1647، در پی یک حمله عصبی دچار لمسی اندام شد؛ به گونه ای که بدون استفاده از عصا قادر به راه رفتن نبود. بلز همیشه سر درد داشت و از آن پس، مشکل سوزش روده و معده نیز داشت.

 

در سال 1645، لگن پدر پاسکال دچار آسیب دیدگی شد و تحت مراقبت یک دکتر یانسن‌گرا قرار گرفت. بلز پس از درمان موفقیت‌آمیز پدرش، کتابهایی از نویسندگان یانسن‌گرا به امانت گرفت. در این دوره، پاسکال نوعی «دگرگونی اولیه» را تجربه نمود و طی سالهای پس از آن شروع به نوشتن درباره مسائل مذهبی کرد. در این زمان، پاسکال احساس دوری از عقاید اولیه مذهبی اش را داشت و طی چند سال، این دوره را که به گفته خودش «دوره زمینی» بود، سپری کرد. پدر پاسکال در سال 1651 از دنیا رفت و در پی آن، بلز اموال پدر را به ارث برد و سرپرست خواهرش «ژاکلین» شد که برخلاف میل برادر، در «پورت- رویال» راهبه شد.


پاسکال پس از فراغت از امور خواهرش، دیگر هم آزاد بود و هم ثروتمند. وی یک خانه باشکوه پر از خدمتکار برای خود تهیه کرد و سوار بر کالسکه‌ای با چهار و یا پنج اسب به پاریس می‌رفت. او دوران فراغتش را صرف معاشرت با افراد شوخ و خوش صحبت، زنان و قماربازان (گواه کارهای وی در مورد حساب احتمالات است) می‌کرد. بلز پس از آشنایی با بانوی زیبا و فهمیده ای در ناحیه «اوورن»، او را سافوی دشت و صحرا نامید. وی در همین دوران، کتاب «مکالمه در باب احساسات عاشقانه» را نوشت و به فکر ازدواج افتاد. ژاکلین، بلز را برای لهو و لعبش مورد سرزنش قرار داد و برای تغییر وی دعا کرد.


در تاریخ 23 نوامبر سال 1654، تصادفی روی پل نیلی رخ داد که خوشبختانه پاسکال و دوستانش در این حادثه صدمه ای ندیدند. بعد از این حادثه، پاسکال که عقاید و باورهای مذهبی اش جان تازه‌ای گرفته بود، در ماه ژانویه سال 1655 به مدت دو هفته‌ به صومعه‌ای قدیمی در‌ «پورت رویال» رفت. بعد از این تحولات مذهبی، پاسکال اولین اثر ادبی خود را در مورد مذهب و با عنوان «نامه‌های ایالتی‌» نوشت.


اندیشه ها
متاسفانه پاسکال نتوانست پیش از مرگش، مهمترین کار مذهبی خود به نام «تفکرات» را به پایان برساند. عنوان اولیه این اثر، «دفاع از مذهب مسیحیت» بود. پس از مرگ پاسکال، دستنوشته هایی از او پیدا شد که بر روی آنها افکار مختلفی به صورت درهم، اما گویا نوشته شده بود. اولین نسخه از این نوشته‌ها با نام «تفکرات پاسکال در ارتباط با مذهب و سایر موضوعات»، در سال 1670 به صورت کتاب چاپ شد و بلافاصله به اثری ارزشمند تبدیل گردید.

 

نگرانی و هراس دوستان پاسکال و اندیشمندان از اینکه این «تفکرات» گسسته به جای پارسایی و دینداری منجر به ایجاد شبهه در دین شود، باعث شد تا آنها قسمتهای مورد شک را حذف کرده و سایر قسمتها را تغییر دهند؛ به نحوی که موجب نا‌خشنودی شاه و یا کلیسا نشوند.
این کتاب نقطه عطفی در نثر فرانسه به شمار می رود. ویل دورانت در اثر یازده جلدیش «تاریخ تمدن»، آن را به عنوان بهترین کتاب نثر فرانسه مورد ستایش قرار داد.  پاسکال در مجموعه «تفکرات»، چندین تناقض فلسفی را بررسی کرد : بیکرانی و هیچ، ایمان و خرد، درون و ماده، مرگ و زندگی، معنا و پوچی و ... . چنین به نظر می‌رسد که غیر از جهل، فروتنی و گذشت، به نتایج دیگری دست نیافته و با درهم آمیختن آنها، شروط پاسکال را ایجاد کرده است.


 کارهای پایانی و مرگ
بزرگترین دستاورد پاسکال در ارتباط با نبوغ مکانیکی، ایجاد اولین خط اتوبوس برای حمل مسافران در داخل پاریس و در کالسکه‌هایی با چندین صندلی بود.
در سال 1662، اوضاع بیماری پاسکال وخیم شد. وی خواستار بستری در بیمارستان بود، اما دکتر معالجش گفت که به دلیل وضعیت ناپایدار نمی‌توان او را به بیمارستان منتقل کرد. سرانجام پاسکال در تاریخ 18 آگوست سال 1662، در پاریس درگذشت، در حالی که این کلمات را بر زبان داشت : «خدایا هرگز تنهایم نگذار.

بدن پاسکال در گورستان (Saint-Étienne - du -Mont) دفن شد.


میراث پاسکال
به افتخار نوآوریهای علمی، نام «پاسکال» به واحد فشار SI، زبان ‌برنامه‌نویسی و قانون پاسکال و همچنین به مثلث پاسکال و شروط پاسکال داده شد.
مهمترین نوآوری پاسکال در علم ریاضی، «تئوری احتمال» بود. این تئوری که ابتدا در مورد قمار به کار می رفت، امروزه در علم اقتصاد و به خصوص در علوم آماری بسیار بااهمیت است.


پاسکال در زمینه ادبیات نیز از جمله مهمترین نویسندگان دوره کلاسیک فرانسه به شمار می رود و آثار وی، امروزه به عنوان شاهکار نثر فرانسه در نظر گرفته می‌شود. فعالیتهای ادبی پاسکال بیش از همه برای مخالفتش با خردگرایی «رنه دکارت» و تاکید همزمان بر این مطلب بود که فلسفه تجربه‌گرایی برای تعیین حقایق مهم، ناکافی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
alireza hashem

اضطراب

                  

اضطراب آزمون و چگونگی کنترل آن

 تعداد زیادی از افراد با آنکه مطالعه خوب و کافی دارند، لیکن در هنگام آزمون بدلیل اضطراب نتیجه دلخواه را بدست نمی‌آورند. چرا در موقعیت امتحان یا آزمون یا شرایط خاص، که برای شما بسیار مهم و حیاتی است دچار اضطراب می‌شوید؟آیا راه کنترل یا غلبه بر اضطراب را می‌شناسید؟عصر ما را عصر اضطراب نام داده‌اند.
زیرا در تمام شئون زندگی آثار اضطراب را می‌توان دید‌. با توجه به این که تعاریف، تقسیم بندی و راه‌های کنترل و درمان متعدد وجود دارد، به برخی از آن‌ها در زیر اشاره می‌کنیم:

تعاریف:

حالت عاطفی نامطبوع که با تغییرات سایکو فیزیولوژیک در پاسخ به یک تعارض درونی همراه است.
یک ترس درونی شده.
واکنش ناآگاهانه دربرابر تمایلات سرکوب شده

اضطراب نتیجه طرز تفکر غیرمنطقی است. میزان اضطراب را متناسب با میزان بی‌اعتباری پیش‌بینی‌های فردی دانسته‌اند.

اضطرابِ امتحان با عوامل شخصیتی، اجتماعی، خانوادگی، فرهنگی و آموزشگاهی رابطه دارد و در عملکرد تاثیرگذار است و آن را «ترس و دلهره و نگرانی که افراد در مواجهه با موقعیتی به نام امتحان با آن روبرو می‌شوند » تعریف کرده‌اند.

معمولاً کسانی دارای اضطراب امتحان هستند که:

۱- هنگام مطالعه دروس امتحانی مضطربند.
۲- به هنگام حضور درامتحان دچار فراموشی می‌شوند.
۳- درباره نحوه امتحان و نتایج آن از مدت‌ها قبل نگرانند.
۴- علایم جسمانی نظیر تپش قلب، عرق کردن ،تنفس عضلانی و…. دارند.
۵- هنگام امتحان دادن، تمرکز حواس ندارند و قادر به تنظیم آموخته‌ها نیستند.

عوامل موثر در اضطراب امتحان:

۱- تصویرغیر واقع بینانه از خود:
انسان خود را حقیر می‌بیند و از شخصیت واقعی‌اش در حال فرار است و از سوی دیگر اضطراب این امر را تقویت می‌کند.تصور غیر واقعی از خود هم دلیل و هم منشاء اضطراب است.

۲- مسائل گذشته و پیشامدهای آینده:
رها کردن وضعیت فعلی و معطوف داشتن فکر به مسائل گذشته و یا آینده

۳- عوامل عاطفی و فیزیکی قبل و حین امتحان:
مکانیسم‌های روانی هیجان در قبل و حین امتحان بر یادآوری و حافظه تاثیر دارد. اضطراب امتحان در سطح بالا همواره در فعالیت و کارآیی مزاحمت ایجاد می‌کند و اضطراب در سطح متوسط، مقداری انگیزه ایجاد می‌کند.

۴- عوامل شخصیتی:
اضطراب عمومی، عزت نفس پایین، اسناد درونی، شکست ها

۵- عوامل خانوادگی:
الگوهای خشک و غیرقابل انعطاف، پرورش انتظارات بیش از حد، تنبیه و سرزنش، عدم تشویق، وضعیت اقتصادی اجتماعی پایین

۶- عوامل آموزشگاهی:
محیط و موقعیت امتحان، محدویت زمان، عدم مطالعه صحیح و کافی، عوامل مزاحم (نور ،صدا مراقبین و…….. )

۷- عدم آمادگی:
هوش، انگیزه موفقیت، درماندگی آموخته شده.

راهکارها:

خود را با دیگران مقایسه نکنید.
دلایل موفقیت دیگران را بررسی کنید.
در طول سال با انتخاب صحیح هدف و برنامه متناسب با توان خود، تلاش را با توکل به خدا و امیدواری شروع کنید.

علایم اختلالات اضطرابی:

۱- علایم شناختی:
مشکلات حسی ادراکی، مشکلات تمرکز و حواس‌پرتی، اشکالات مفهومی ( تعریف شناختی)
۲- علایم عاطفی:
بی حوصلگی، ناآرامی، ترس.
۳- علایم رفتاری:
بازداری، اجتناب، اشکال کلامی، ناهماهنگی
۴- علایم فیزلوژیکی:
علایم قلبی – عروقی ( افزایش و یا کاهش فشار خون و ضعف ) اشکالات تنفسی ( احساس خفگی ) علایم عصبی – عضلانی ( اسپاسم ) معده‌ای – روده‌ای ( درد شکم و تهوع) علایم پوستی ( تعریق – برافروختگی چهره و.. )

روش‌های کاهش اضطراب امتحان:

با توجه به تاثیر مخربی که اضطراب امتحان در نظام آموزشی به جا می‌گذارد، لزوم کمک رسانی در جهت پیشبرد اهداف بهداشت روانی به منظور جلوگیری از افت تحصیلی احساس می‌شود.

۱- درمان دارویی.
۲- درمان شناختی: بیان خود، ابراز خود، آگاهی از افکار پریشان و مولد اضطراب.
۳- درمان منطقی – هیجانی: بازسازی اعتقادات و باورهای غیر منطقی افراد که پایه اختلال هیجانی و رفتار علیه خود می‌باشد.
۴- حساسیت زدایی منظم.
۵- کسب مهارت‌های مطالعه.
۶- استفاده ازروش‌های تن –آرامی ( رفتاردرمانیrelaxation)

رهنمودها:

– درطول سال با انتخاب صحیح هدف و برنامه متناسب با توان خود تلاش را با توکل به خدا و امیدواری شروع کنید.
– در برنامه ریزی به استعداد و میزان تلاش خود توجه کنید.
– هدف خود را واقع بینانه انتخاب کنید.
– به روش‌های صحیح مطالعه توجه کنید
به طول مدت تمرکز خود توجه کنید‌. مراحل تقویت حافظه و به یاد آوردن بهتر مطالب را یاد بگیرید. نقاط ضعف را بیابید و از کمک‌های تحصیلی، آموزش استفاده مطلوب ببرید.
– خود را با دیگران مقایسه نکنید.
– اشتغال بیش از حد فکر به قبول شدن و نشدن وقت و انرژی روانی شما را کاهش می‌دهد.
– چنانکه سال‌های قبل، کنکور داده و موفق نشده‌اید، به جای مرور شکست سال‌های قبل به دلایل شکست توجه کنید. رشته امتحانی محل و موقعیت امتحان، موقعیت عاطفی، هیجانی خود وخانواده، نحوه برنامه ریزی و مطالعه …. را ارزیابی کنید.
– از تعمیم دادن نادرست اجتناب بورزید.
– به ضمیر ناخودآگاه خود، دستور و برنامه « موفقیت » بدهید و شکست را برای خود برنامه ریزی نکنید.
– دلایل موفقیت دیگران را بررسی کنید.
– به خود بگویید: « چرا به مسئله پذیرفته شدن در کنکور این قدر فکر می‌کنم ؟ » و راه حل‌های دیگر برای موفقیت در سایر سطوح را بررسی کنید.
– به تغذیه استراحت کافی و سلامت جسمانی خود توجه کنید.
– میزان تلاش، آمادگی و آرامش خود را واقع بینانه بررسی کنید.
– به میزان مطالعات دیگران توجه نکنید‌. تفاوت‌های فردی مطرح هستند.

رهنمودهایی برای کنکوری که پیش رودارید:

۱- روز قبل از امتحان، از مطالعه و مرور دروس خودداری کنید‌. مرور روز قبل، اضطراب آور است.
۲- مکان امتحان را از نزدیک ببینید.
۳- چنانچه تجربه قبلی از کنکور دارید، محل و شرایط قبلی را بررسی کنید.
۴- موقعیت مشابه را در ذهن تصور کنید و سعی کنید با روش آرامش عضلانی خود را آرام کنید.
۵- اگر اضطراب شما بیش از حد است و نیاز به حمایت‌های دارویی دارید، اقدام کنید.
۶- روز قبل از امتحان مواد انرژی بخش مانند شیر، خرما و… استفاده کنید.
۷- بدانید شما که تلاشتان را انجام داده‌اید، نتیجه مطلوب عایدتان می‌گردد.
۸- خود را در حالی که راحت نشسته‌اید و به سوالات پاسخ می‌دهید، تصور کنید و احساس خود را پس از اینکه موفق شده‌اید، ببینید.
۹- به خود آرامش دهید و مثبت بیندیشید، با نام خدا جلسه را شروع کنید و به او توکل کنید.
۱۰- قبل از شروع جلسه، از پرسش و پاسخ درسی به هر شکل خودداری کنید.
۱۱- هنگام پاسخگویی، فقط به پاسخ دادن توجه کنید، توجه خود را به شرایط محیطی کاهش دهید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
alireza hashem

محل مطالعه

                                

چگونه و کجا مطالعه کنیم

یکی از نخستین پرسش‌های پیش روی جوان مشتاق مطالعه، روش صحیح مطالعه و چگونه کتاب خواندن است که پاسخ درست به آن می‌تواند در ایجاد انگیزه و میزان یادگیری آن‌ها تاثیر بسزایی داشته باشد. بسیاری از مردم به دلیل بکارنگرفتن روش صحیح مطالعه، معمولاً خیلی زود از مطالعه خسته می‌شوند و کتاب را رها می‌کنند و شاید مطالعه کتابی را به نیمه نرسانده، آن را کنار می‌گذارند. رعایت نکردن شیوه درست مطالعه و همچنین یادداشت نکردن مطالب مهم کتاب، معمولاً خواننده را پس از مدتی از مطالعه کتاب‌های قطور و علمی، دلسرد و خسته می‌کند و در نتیجه آن‌ها را از ادامه مطالعه باز می‌دارد.توصیه‌های که در زیر می‌آید نکاتی است که رعایت‌کردن آن‌ها به زعم کارشناسان مطالعه، می‌تواند نقش موثری در مفید واقع شدن مطالعه داشته باشد.

مکان و شرایط مطالعه

مکان و شرایط ذهنی از نکات مهم یک مطالعه مفید و خوب است و در میزان یادگیری، کارآمدی، مدت زمان و طولانی شدن مطالعه تاثیر بسزایی دارد. کارشناسان و روان شناسان معتقدند که یکی از مشکلات جوانان برای مطالعه بی‌توجهی به شرایط و فضای مطالعه است که اغلب موجب خستگی و کاهش انگیزه می‌شود.بهترین زمان مطالعه برای انسان، هنگام آرامش و داشتن رضایت است، زیرا داشتن دغدغه و نگرانی در هنگام مطالعه، نتایج مطلوبی برای انسان به همراه نخواهد داشت. مشغول بودن فکر و ذهن و خستگی روح و جسم، توان فرد را کاهش می‌دهد و در این حالت، مطالعه کتاب، جز اتلاف وقت و بی‌حاصلی سودی ندارد.منفعت مطالعه کتاب‌ها هنگامی حاصل می‌شود که انسان بدون خستگی و دغدغه و در فضایی مملو از آرامش، صمیمت و رضایت، به مطالعه بپردازد. اتاق مطالعه را از نقاط آرام منزل و اداره انتخاب کنید به‌طوری‌که از نور طبیعی کافی برخوردار باشد.

اتاق مطالعه باید از صداهای مزاحم بیرون دور باشد تا حواس خواننده به بیرون هدایت نشود. انتخاب اتاق مطالعه باید به‌گونه‌ای باشد که درحد امکان هنگام روز احتیاج به روشنایی غیرطبیعی نداشته باشد.سعی کنید هنگام شب از چراغ مطالعه استفاده نکنید زیرا چراغ مطالعه علاوه بر این که می‌تواند به چشم صدمه برساند، در خستگی زود هنگام چشم نیز تاثیر دارد. دمای اتاق مطالعه خود را همواره معتدل نگهدارید تا هرگز درهنگام مطالعه در اتاق احساس گرما و سرما نکنید.

زمان مطالعه

زمان مطالعه برای افراد تفاوت می‌کند، برخی در سکوت شب و برخی نیز هنگام صبح را به عنوان زمان مطالعه انتخاب می‌کنند.
(برای شناخت دقیق بهترین ساعت مطالعه خودتان، تست آن را در بسته آموزش تندخوانی و تقویت حافظه گروه تحقیقاتی عباس منش انجام دهید و از بهره وری بالای خود در هنگام مطالعه متعجب شوید)

وقتی که صبح زود را برای مطالعه انتخاب می‌کنید حتما قبل از آن صبحانه صرف کنید زیرا گرسنگی در کاهش میزان یادگیری و فراگیری تاثیر زیادی دارد. پس از صرف غذا نیز بلافاصله شروع به مطالعه کتاب نکنید و چند دقیقه بعد از غذا مطالعه را آغاز کنید.ورزش و نرمش و حتی حمام گرفتن نیز پیش از مطالعه در میزان یادگیری موثر است. مطالعه صبحگاهان‌ هنگامی مفید واقع می‌شود که ‌فرد شب قبل را به‌ خوبی استراحت کرده باشد و خسته و خواب آلود نباشد.برای مطالعه هرچه بهتر در هنگام صبح، سعی کنید شب را زودتر بخوابید تا بتوانید مطالعه مفیدی داشته باشید. خستگی، دستکم ‪ ۵۰ درصد از توانایی ذهنی و مغزی انسان را کاهش می‌دهد و مطالعه در چنین وضعیتی، یادآوری مطالب فرا گرفته پیشین را نیز با اختلال روبه‌رو می‌کند.

میز و صندلی مناسب

میز و صندلی مناسب و درست نشستن یکی از مهم‌ترین شرایط مطالعه است که رعایت نکردن آن علاوه بر تاثیر نامطلوب در مطالعه، مشکلات جسمانی را نیز درپی خواهد داشت. نداشتن میز و صندلی مناسب در هنگام مطالعه طولانی عوارض جسمانی متعددی دارد که به گفته پزشکان، دردهای مفاصل، کمر و گردن از جمله‌ی آن است.هنگام خرید میز و صندلی دقت کنید، صندلی باید به گونه‌ای باشد که زمان مطالعه پشت انسان کاملاً به صندلی چسبیده باشد. میز مطالعه نیز باید طوری انتخاب شود که خواننده هنگامی که دو دست خود را روی میز قرار می‌دهد، حداقل فاصله کتاب و چشمان او کمتر از۴۰ ‪  سانتی‌متر نباشد.فاصله صندلی خود را با میز مطالعه طوری تنظیم کنید که کمر و گردن شما خم نشود، هنگام مطالعه باید براساس شرایط فیزیکی متعادل نشست، به گونه‌ای که هیچ عضوی از بدن شما احساس ناراحتی نکند و اعضای بدنتان نسبت به میز و صندلی راست و مستقیم باشد. سعی کنید صندلی‌های دسته‌دار را برای مطالعه انتخاب کنید تا هنگام مطالعه بتوانید دست‌هایتان را روی آن قرار دهید و خستگی دست‌هایتان رفع شود.

میز و صندلی کودکان و بزرگسالان باهم تفاوت دارد، برای مطالعه مفید باید از میز و صندلی‌های مناسب این گروه‌ها استفاده کرد. میز و صندلی کودکان باید به تناسب قد آن‌ها انتخاب شود به گونه‌ای که پاهای کودک هنگام تماس با زمین، زوایه ۹۰ ‪ درجه تشکیل دهد.صندلی‌هایی برای مطالعه انتخاب کنید که از هر لحاظ کاملاً راحت باشد، درحد امکان از استفاده از صندلی‌های بدون پوشش ابر خودداری کنید تا در هنگام مطالعه هیچ یک از اعضای بدن شما احساس ناراحتی نکند. از خواندن کتاب به صورت خوابیده و درازکش خودداری کنید.

مطالعه فردی

برای این که حواس فرد در هنگام مطالعه کاملاً روی مطالب کتاب متمرکز شود افراد باید کتاب را به تنهایی و به صورت فردی مطالعه کنند. مطالعه فردی در واقع دوری از صداهای مزاحم و گفت و گو است و در واقع موجب افزایش تمرکز می‌شود.هر چه در محیط مطالعه افراد کمتری رفت و آمد کنند، پیشرفت و تمرکز فرد در فراگیری مطالب افزایش می‌یابد. مطالعه جمعی باعث می‌شود که هرلحظه امکان گفت‌وگو بین دو طرف در موضوع‌های مختلف بوجود آید که این تعامل سبب عدم تمرکز در مطالعه و کاهش در پیشرفت مطالعه می‌شود.مطالعه جمعی برای کتاب‌های درسی مانند ریاضی مناسب است و می‌تواند در فراگیری تاثیر مثبت داشته باشد. البته در این مورد نیز اگر دانش‌آموز آن بخشی از درس را تاحدودی می‌داند خود مطالعه کند و بخشی‌ را که مشکل دارد با دیگران حل و فصل کند، بر یادگیری تاثیر بیشتری دارد.

می‌توانید بعد از مطالعه، با دوستان خود درباره مطالب مطالعه شده بحث کنید که این امر باعث می‌شود که مطالب بهتر در ذهن شما باقی بماند. گفت‌وگو با دوستان درباره مطالب خوانده شده نوعی مرور مطالب محسوب می‌شود و مطالب در ذهن باقی خواهد ماند.هنگام مطالعه از گوش کردن موسیقی خودداری کنید زیرا هرگونه آلودگی صوتی و سر و صدا تمرکز فرد را بهم می‌زند. رادیو و تلویزیون در اتاق مطالعه نباید روشن باشد زیرا دراین صورت اگرچه فرد مطالب را می‌خواند و صفحات را ورق می‌زند اما هیچ گونه یادگیری صورت نمی‌گیرد و مطالب پس از مطالعه در ذهن خواننده باقی نمی‌ماند.

خواندن اطلاعات مندرج در صفحه‌ی اول

قبل از شروع مطالعه فصل‌های اصلی کتاب، ابتدا به‌دقت عنوان کتاب، نویسنده کتاب، موضوع مطالب، ناشر کتاب و سال انتشار را بخوانید.در مرحله‌ی بعد حتما فهرست مطالب کتاب را بخوانید زیرا این کار ضمن اینکه انسان را با موضوع مطالب کتاب آشنا می‌کند، می‌تواند تصویر کاملی از محتوای کتاب به دست دهد. خواندن مقدمه کتاب که می‌توان آن را حاوی خلاصه کتاب تلقی کرد را هرگز از دست ندهید زیرا نویسنده در آن خلاصه موضوع مطالب را به منظور آشنایی هرچه بیشتر خواننده به نگارش در آورده که مطالعه آن ضروری است.

وسعت دید

یکی از عوامل کندخوانی، تلفظ کلمات و خواندن تک تک آن‌ها حتی به صورت بی‌صدا است که باید از آن پرهیز شود.هنگام خواندن وسعت دید را می‌توان تا حد دیدن بیش‌از پنج کلمه در هر توقف گسترش داد. برای دیدن بیش از یک کلمه در هر بار باید از حرکت سر جلوگیری شود، بدین ترتیب تعداد توقف‌های یک خواننده در پاراگراف دو خط و نیمی به حدود پنج تا شش توقف کاهش می‌یابد.( در این مورد نیز بسته آموزش تندخوانی گروه تحقیقاتی عباس منش تمرینات جامع و فوق العاده تاثیر گزاری دارد که می توانید در کمترین زمان، حوزه دید خود را تا حتی ۳۰ کلمه در یک نگاه افزایش دهید)

دقت به موضوع اصلی

موقع خواندن مطالب تازه باید به‌ موضوع اصلی و محوری کتاب توجه داشت یعنی جملات گویا و کلمات اصلی را تشخیص داد.دقت و درک موضوع اصلی کتاب تمرکز خواننده را افزایش داده و از حاشیه پردازی و اتلاف وقت جلوگیری می‌کند، در نتیجه میزان یادگیری بیشتر می‌شود. هنگام خواندن مطالب، ذهن را باید خالی از رویا و فکر کردن به موضوعات جانبی کرد تا مطلب به طور کامل در ذهن بماند.

مطالعه با دقت

کتاب را همواره بدون شتاب و عجله مطالعه کنید و تا زمانی که مطلبی را به درستی فرا نگرفته‌اید سراغ مطالعه مطلب دیگر نروید.مطالب کتاب غیر درسی و درسی به هم پیوسته و مرتبط است، زمانی‌که یک مطلب را خوب یاد نگرفته‌اید، مطالعه ‌و یادگیری مطالب دیگر با دشواری صورت می‌گیرد. مطالعه کتاب‌ها به ویژه کتاب‌های علمی باید در کمال دقت و وسواس صورت گیرد.جهش از مطالعه یک موضوع به موضوعی دیگر، بدون در نظر گرفتن فاصله، سبب می‌شود که دو مطلب درهم آمیزد و در نتیجه هیچکدام از دو مطلب به درستی در ذهن فرد باقی نماند. برای تغییر موضوع مطالعه همواره سعی کنید یک وقفه ایجاد کنید تا مطالب جدید و پیشین در هم آمیخته نشود.یکی از عوامل عمده‌ای که باعث جلوگیری‌ از درک سریع یک متن در هنگام خواندن و مانع حفظ کردن آن مطلب می‌شود، تداخل آموخته‌های قبلی و بعدی است، یعنی مطالب قبلی آموخته شده با مطالب جدید در هم می‌آمیزد.

برای جلوگیری از بروز این حالت بهترین راه مطالعه تک موضوعی است، یعنی در مدتی که یک مطلب را می‌خوانید از خواندن سایر مطالب خودداری کنید و تنها ذهن خود را روی همان مطلب متمرکز کنید.پس از استراحتی کوتاه، موضوع مطالب را تغییر دهید و این کار باعث عدم تداخل دانسته‌ها و آموخته‌های جدید می‌شود. در صورت مشاهده خستگی از یک موضوع یا یک کتاب (درسی و غیردرسی)، کتاب دیگری را (با حفظ فاصله زمانی) محور مطالعه خود قرار دهید.

یادداشت برداری و خلاصه نویسی

یادداشت برداری و خلاصه نویسی از مهم‌ترین شیوه‌های درست مطالعه کردن است زیرا این کار باعث می‌شود که مطالب مهم کتاب همواره در دسترس باشد.خلاصه‌نویسی کمک می‌کند که افراد حجم زیاد مطالب یک کتاب را یادداشت کنند و با مراجعه به آن در مدت بسیار کوتاهی بخوانند و به خاطر بسپارند. بسیاری از مطالب کتاب‌هایی را که می‌خوانیم، فرار است و امکان دارد پس از مدتی، از حافظه و ذهن انسان پاک شود.مطالب را در کاغذهایی که در اصطلاح به آن فیش می‌گویند، یادداشت کنید. یکی از ویژگی‌های فیش‌برداری این است که مطلب به راحتی دردسترس قرار می‌گیرد و می‌توان در هر زمان مطالب کتابی را مطالعه کرد.دفتر و دفترچه برای یادادشت اصلا مناسب نیست زیرا بدلیل دسته‌بندی نبودن نوشته‌ها، پیدا کردن مطلب مورد نظر بسیار دشوار است. یادداشت برداری نباید بیش از اندازه باشد زیرا خواننده آماتور در صورت زیاد نوشتن از یادداشت برداری و حتی خواندن کتاب باز می‌ماند.

برای خط کشیدن زیر مطالب مهم کتاب از مداد استفاده کنید تا امکان پاک کردن آن وجود داشته باشد. پس‌از یک ساعت مطالعه ‪ ۱۵ دقیقه استراحت کنید و برای آرامش خود، به بیرون بروید و یا از اتاق مطالعه به فضای بیرون بنگرید و سعی کنید به فضاهای طبیعی و دور دست چشم بدوزید.

مشاور : اسماعیلی و گروه کانون

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
alireza hashem

روش مطالعه

چهل نکته مهم برای مطالعه

۱- طبق برنامه مدرسه، درس‌های هر روز را همان روز مطالعه نمائید‎.
‎۲- هنگام مطالعه از روش نت برداری یا خلاصه نویسی استفاده کنید، به عبارتی‎ ‎یا مطالب مهم روی یک برگه یا در دفتری ‏نوشته شود و یا اینکه در کتاب با‎ ‎مداد زیر آن‌ها خط کشیده شود و یا با ماژیک مخصوص (فسفری) روی مطالب مهم‎ ‎علامت گذاری شود و طبق برنامه مرور شود‎.
‎‎۳- همیشه مدتی قبل از شروع امتحانات مطالب کتاب را تقسیم بندی نموده و طبق برنامه چون مطالب کم است سعی شود ‏به خوبی آن‌ها را یاد بگیرید‎.
‎‎۴- با توجه به اینکه در هر هفته می‌بایست کتابی مطالعه شود و برای هر کتاب‎ ‎دو جلسه خواندن کامل و یک جلسه مرور ‏در نظر گرفته شده است، خوب است که آن‎ ‎تقسیم بر دو شود و در هر جلسه محدوده مورد نظر، طبق آنچه که در شماره ‏دو‎ ‎گفته شد خوانده شود‎.
‎‎۵- خوب است که در جلسه‌های چهارم و یا پنجم هر کتاب، قبل از شروع کردن درس جدید و بخش جدید، آموخته‌های ‏قبلی مرور شود‎.
‎ ‎۶- برای مطالعه و کارهای خود، نظم و ترتیب خاصی را در نظر بگیرید. هر روزی که‎ ‎کارها را بر طبق برنامه انجام دادید ‏و خوب بود، برای خود تشویقی در نظر‎ ‎بگیرید. مثلاً خوردن بستنی یا شیرینی یا هر فعالیت مورد علاقه‌ی‎ ‎دیگر، اما ‏اگر کارها به هر دلیل از جمله تنبلی، و یا بی نظمی و بی هدفی انجام‎ ‎شد، برای خود تنبیهی در نظر بگیرید تا ‏کارها و درس، سرو سامان‎ ‎بگیرد. مثلاً‎: برای تببیه خود می‌توان از خوردن غذا یا میوه‌ی مورد علاقه یا‎ ‎تماشای فیلم و یا ‏هر کار مورد علاقه و وقت گیر دیگر، خوداری کرد‎.
‎ ‎۷- سعی کنید ازهمان ابتدا خود را عادت و ملزم به اجرای برنامه کنید.
‎ ‎۸- قبل از مطالعه وضو بگیرید و درس را با نام و یاد خدا شروع کنید‎.
‎ ‎۹- موفقیت‌ها و پیشرفت‌های خود را هر چند اندک، در برگه یا دفترچه‌ای یاداشت‎ ‎کنید و در موقع ناامیدی یا…آن‌ها را مرور ‏کنید تا به آینده امیدوار شوید‎.
‎ ‎-۱۰‎آن مطالبی را که یاد گرفته‌اید خوب است که به دیگران یاد بدهید و اگر کسی نبود برای خود یا آینه یا هر فرد ‏دیگری توضیح دهید‎.

«کسانی که با افکار خوب وعالی دمسازند هرگز تنها و بی مونس نیستند.» (سیدنی)

۱۱- خود را به درس خواندن و آن چیزی که یاد می‌گیرید، تشویق کنید و برای ارزش‌های خود ارزش قایل شوید و برای ‏حفظ آن کوشا باشید‎.
‎۱۲- سعی نمایید که طرح «یاداشت همراه کتاب» را برای همه کتاب‌های خود اجرا‎ ‎کنید. به این صورت که یک برگه کاغذ ‏سفید به ابعاد ۹ سانتیمتر در‎ ۱۳‎سانتیمترآماده کرده و آن را در اولین صفحه کتاب خود بچسبانید و‎ ‎تمرین‌ها، سوالها و کارهایی را که برای یادگیری آن کتاب باید انجام دهید در‎ ‎آن بنویسید، تا ‏فراموش نکنید‎.

‎ ‎۱۳- از آنجا که خواندن سوره‌ی قدر و آیهَ الکرسی نقش بسیار مهمی در یادگیری‎ ‎و موفقیت شما ‏دارد، خوب است که پس از هر نماز و همیشه این دو را تکرار و مرور‎ ‎کنید و به خدا توکل کنید‎.

‎۱۴‎- هر موقع که خسته شدید و دلتان گرفت و ناامید از هر کار و زندگی شدید قران بخوانید و به معنی آن ‏توجه کنید‎.

‎- ۱۵‎علم را برای خود علم بخوانید، نه برای ثروت یا پز دادن بلکه برای دل خود بخوانید و عمل کنید‎.

‎ ‎-۱۶ ‎مطمئن هستیم در کاری که شروع کرده‌اید، موفق خواهید شد چون که با یاری خدا و علاقه به ‏پیش می‌روید‎.

‎ ‎۱۷- فرصت‌ها و لحظه‌ها را به آسانی از دست ندهید، چرا که این فرصت‌ها همیشه به‎ ‎وجود نیامده و ‏نخواهند آمد. پس به قول شاعر: اکنون که در پیش توام‎ ‎دریاب، شاید که فردایی نباشد‎. ‎

‎۱۸- این عبارت را با خط خوش بنویسید و نصب العین خود قرار دهید و عمل کنید‎:

‎«دانایی، توانایی است وخواستن، توانستن، پس بخوان تا بتوانی»

‎ ‎۱۹- برای اینکه در بین راه به خاطر خستگی و یا هر دلیل دیگر ناامید از ادامه‎ ‎راه نشوید، در اولین ‏فرصت، انگیزه خود را در برگه‌ای یادداشت کنید و هر موقع‎ ‎که احساس کردید که درس خواندن ‏فایده‌ای ندارد آن انگیزه را که یاداشت کرده‌اید مرورکرده تا دوباره جان تازه‌ای گرفته و با نیرو ‏و نشاط بیشتر کار را‎ ‎ادامه دهید‎.

‎ -‎۲۰‎هر نکته یا سوالی که هنگام مطالعه‌ی هر درس با آن مواجه می‌شوید را‎ ‎در برگه‌ای یا گوشه‌ای ‏از کتاب یاداشت کنید و در اولین فرصت آن را از کسی که‎ ‎می‌داند، بپرسید و یاد بگیرید‎.

‎۲۱- برای یادگیری بعضی از دروس توضیحی و حفظی می‌توان از روش «بگو و گوش کن» ‎استفاده ‏کرد. به این صورت که مثلاً: شما چند صفحه‌ای از مطالب یا کتاب را‏‎ ‎می‌خوانید، سپس آنچه را که ‏فهمیدید، برای یک دستگاه ضبط صوت که روشن است‎ ‎و در آن نوار کاست هم قرار دارد، توضیح ‏داده، پس از آن، آنچه را که گفته‌اید‎ ‎گوش می‌کنید. با این کار هم مطالب را خوب یاد می‌گیرید و هم ‏اینکه پی به‎ ‎مشکلات خود و نقاط ضعف خود می‌برید و برای از بین بردن ضعف‌ها تلاش بیشتری می‌کنید.

‎۲۲- برای یادگیری فرمول‌ها و نکات مهم می‌توانید از روش «نبین و از بر کن» استفاده کنید. به این صورت ‏که ابتدا آن فرمول یا نکته مهمی یا عبارتی‎ ‎را که می‌خواهید از بر کنید در برگه‌ای نوشته و به مدت ‏یک تا دو دقیقه به آن‎ ‎خوب نگاه کنید. سپس چشمهای خود را بسته و با دستهای خالی بدون خودکار ‏و مداد‎ ‎آنرا روی هوا بنویسید. با این روش همه مطالب مهم به طور مستقیم وارد حافظه‎ ‎بلند مدت شده ‏و خیلی دیر فراموش می‌کنید. در روزهای بعد اگر آن مطلب را‎ ‎فراموش کردید به آن نگاه کنید و به ‏همان صورت یاد شده تمرین و تکرار کنید تا‎ ‎برای همیشه سبز شود و هرگز آنرا فراموش نکنید‎.

 ‎- ۲۳‎روش‎ G۵‎روشی دیگر برای یادگیری است و آن به این صورت است که مطالبی را که‎ ‎خلاصه ‏کرده و نت برداری کرده‌اید به صورت سوال و جواب در آورید و در برگه‌های‎ ‎کوچکی «فیش‌های ‏مخصوص» یاداشت کرده و آن‌ها را در معرض دید خود قرار‎ ‎دهید. مثلاً: یک گیره‌ی لباس در کنار آینه‌ای که ‏روز به آن نگاه می‌کنید، نصب‎ ‎کنید و هر چند روز یکبار مطالب آنرا عوض کنید و زمانیکه چشمتان به این ‏مطالب‎ ‎افتاد آن‌ها را مرور کنید تا هرگز آن‌ها را فراموش نکنید‎.

‎ ‎«شکست باید انرژی خفته را بیدار کند.» (رومن رولان)

‎ -‎۲۴روش «اداره فکر و یادگیری مادام العمر» روشی دیگر برای یادگیری است. به این‎ ‎صورت که شما می‌توانید بعضی از صفحه‌های کتاب یا نکات خلاصه شده خود را در‎ ‎مکان‌هایی که حتی لحظات کمی نیز ‏در آنجا حضور دارید به گیره نصب‎ ‎کنید و در مدت کوتاهی که در آنجا هستید، آن‌ها را مرور کرده ‏و یاد بگیرید‎.

‎ ‎۲۵- همه این روش‌ها آزمایش شده است و امتحان خود را پس داده‌اند و جزو مهم‌ترین‎ ‎روش‌های یادگیری ‏هستند که همه‌ی این‌ها به تلاش مستمر و کوشش پیوسته شما‎ ‎بستگی دارد پس سعی کنید همواره ‏از یک یا دو روش ذکر شده استفاده کنید و مطمئن‎ ‎باشید که موفق خواهید شد‎.

‎ -‎۲۶‎خودتان را باور کنید. یعنی اینکه باور کنید که می‌توانید. مگر شما از دیگران‎ ‎چه کم دارید؟ اراده ‏و تصمیم موفقیت که دارید، پس چرا از آن به خوبی استفاده‎ ‎نکنید؟‎

‎ ‎-۲۷نمونه سوالهای امتحانی سالهای گذشته را پیدا کنید پاسخ آن‌ها راهم پیدا‎ ‎کرده ‏و بنویسید و یاد بگیرید، چراکه حداقل ۴۰ درصد سوالها از سوالهای سال گذشته‎ ‎است و دیگر این که شما ‏با نمونه سوالها آشنا می‌شوید که هنگام مطالعه چه‎ ‎قسمت‌هایی را بیشتر مطالعه کنید و نکات مهم ‏کدام قسمت‌ها هستند‎.

‎ -‎۲۸‎برنامه درسی شبکه‌ی آموزشی تلویزیون را پیدا و بررسی کنید و ببینید که‎ ‎درس‌های مورد نظر شما ‏در چه ساعاتی پخش می‌شود. آن را خوب نگاه کنید حتی‎ ‎اگر مربوط به دوره راهنمایی باشد. بدون شک ‏مفید فایده واقع خواهد شد. (کلاس‎ ‎خصوصی رایگان)

‎ -‎۲۹‎از فیلم‌های آموزشی که درباره‌ی درس‌هایی همچون ریاضی، عربی، زبان، دینی و قرآن، فلسفه ‏و منطق و…که موجود می‌باشد استفاده کنید‎.

‎ -‎۳۰‎درس جغرافی را با نقشه یاد بگیرید و از نقشه‌های گنگ استفاده کنید تا مطالب به خوبی در ذهن ‏شما جاسازی شود‎.

۳۱- ‎در جلسه امتحان تا آخرین لحظه بنشینید و خوب هم فکر کنید چرا که به قول معروف از این ستون ‏تا آن ستون فرج است.

‎ ‎«هر روز چنان زندگی کن که گویی عمری جاودان داری» (مارسوس)

‎۳۲- پاسخ همه سوالات را در برگه امتحانی بنویسید و هیچ سوالی را بدون پاسخ‎ ‎نگذارید. هر چند که ‏اشتباه پاسخ بدهید چرا که همین پاسخ شما از هیچی بهتر‎ ‎است. اگر هم ندانستید که چه ‏بنویسید همان سوال را دوباره تکرار کنید و در‎‎باره کلمه‌های سوال توضیح دهید‎.

‎۳۳- سعی کنید از همین آغاز، خودتان را طوری عادت دهید که درس خواندن و مطالعه‎ ‎بهترین تفریح ‏و سرگرمی باشد و با آن خستگی‌های روزانه‌تان را از بین ببرد‎.

۳۴- «کتاب» بهترین دوست شما باشد و هرجا که می‌روید تنها نروید او را هم با خود‎ ‎به مهمانی‌ها ‏و محل کار و…ببرید و به جای وقت تلف کردن با این و آن با‎ ‎کتاب صحبت و مشورت کنید. این ‏کار شدنی است از فلش کارت و کتاب‌های کوچک جیبی می‌توانید استفاده کنید‎.

۳۵- «کینه‌ای از هیچ کس به دل نگیرید» دل دریایی داشته باشید و همه را ببخشید. چرا که گذشت ‏و مردانگی خصلت مردان بزرگ است.

‏۳۶- همچون گذشته و همیشه، در کارهایتان صداقت داشته باشید تا موفق شوید. چرا که‎ ‎صداقت و راستی ‏بزرگ‌ترین سرمایه است که ما را به موفقیت و خوشبختی می‌رساند‎.

‎ -۳۷‎در زندگانی کاری و درسی که دارید، به فکر دیگران نیز باشید و به آن‌ها کمک‎ ‎کنید تا دیگران نیز به ‏فکر شما باشند و به شما کمک کنند، یعنی این که هرجا که‎ ‎هستید و به هرجا که رسیدید، خدمت خدا ‏و خلق خدا را فراموش نکنید‎.

‎ -‎۳۸گویند چو با ما نشینی ما شوی، با گل نشینی گل شوی، با خار نشینی خار شوی. ‎پس هر کس که ‏نشست و برخاست کنی؛ مثال همان می‌شوی. پس خوب است که در زندگی با‎ ‎آدم‌های خوب و اهل ‏علم نشست و بر خاست کنید تا شما نیز جزو خوشبخت‌ترین‌ها و بهترین‌ها شوید‎.

‎ ‎-۳۹‎همواره از کسی که از او علم می‌آموزید، تشکر و سپاسگذاری کنید تا او نیز بتواند از آنچه که می‌داند، بهترینش را دراختیارتان بگذارد‎.

‎ -‎۴۰‎آخرین و مهم‌ترین نکته در یادگیری علم و دانش این که: خدا را هرگز فراموش‎ ‎نکنید و هر کاری را که ‏می‌خواهید آغاز کنید با نام و یاد خدا باشد تا خداوند شما را‎ ‎در ادامه‌ی راه یادگیری بهتر یاری می‌کند. خدای‎ ‎را نیز شاکر و سپاسگذار باشید چرا که: شکر نعمت نعمتت افزون کند‏‎.

«ساده‌ترین درس زندگی این است: هرگز کسی را میازار‎» ‎(ژان ژاک روسو‎)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
alireza hashem

نفرات برتر سوالات امتیازی

لطفا هنگام ارسال جواب نام و نام خانوادگی و پایه خود را هم بگویید.


1- ایلیا هاشم ( 15 امتیاز )


2-محمدرضا روستایی ( 3 امتیاز )


3- ؟


4- ؟


5- ؟

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
alireza hashem

هفتم2

1- مجموع زوایای خارجی یک 998989898979 ضلعی چند درجه است ؟ ( 3 امتیازی )


2- مجموع 2 تا از زوایای خارجی یک مثلث 120 شده است. قطعا یکی از زاویه های داخلی مثلث چند درجه است ؟ ( 1 امتیاز )


3-محمد ، علی ، حسین در رستورانی بر سر یک میز سه نفره که صندلی های قرمز ، آبی و زرد رنگ  دور آن چیده شده بود نشسته و سه نوع ساندویچ ( مرغ، همبرگر و سوسیس) سفارش دادند.

محمد روی صندلی قرمز ننشست ، و علی هم صندلی آبی انتخاب نکرد کسی که روی صندلی قرمز نشست ساندویچ مرغ سفارش نداد فردی که روی صندلی آبی نشسته همبرگرخورد علی هم سوسیس سفارش نداد.

هر کدام از این سه نفر روی کدام صندلی نشستند و چه نوع ساندویچی خوردند؟ ( 3 امتیاز)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
alireza hashem

ششم2

1-محمد ، علی ، حسین در رستورانی بر سر یک میز سه نفره که صندلی های قرمز ، آبی و زرد رنگ  دور آن چیده شده بود نشسته و سه نوع ساندویچ ( مرغ، همبرگر و سوسیس) سفارش دادند.

محمد روی صندلی قرمز ننشست ، و علی هم صندلی آبی انتخاب نکرد کسی که روی صندلی قرمز نشست ساندویچ مرغ سفارش نداد فردی که روی صندلی آبی نشسته همبرگرخورد علی هم سوسیس سفارش نداد.

هر کدام از این سه نفر روی کدام صندلی نشستند و چه نوع ساندویچی خوردند؟ ( 4 امتیاز)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
alireza hashem